آیا کتاب‌های صوتی برای تقویت ذهن مناسب هستند؟

همه ما می دانیم که کتاب‌های صوتی منبع سرگرمی خوبی هستند و به ما این امکان را می‌دهند هر کجا که هستیم داستان‌های جذاب گوش بدهیم و لذت ببریم. اما گذشته از ارزش سرگرمی آنها، آیا کتاب‌های صوتی برای تقویت ذهن هم مناسب هستند؟

مطالعات جدید نشان می‌دهد گوش دادن به کتاب‌های صوتی دارای مزایای بسیاری برای تقویت حافظه و ذهن انسان است. در ادامه به بعضی از این مزایا اشاره می‌کنیم.

۱٫ کتابهای صوتی می توانند به پیشرفت درک مطلب و واژگان کمک کنند.

شنیدن کلمات جدید می‌تواند به طور قابل توجهی در درک واژگان، به ویژه برای کودکان و زبان‌آموزان دوم کمک کند. شنیدن کتاب صوتی می تواند به خوانندگان در درک بهتر معنی و کاربرد کلمات خاص کمک کند.

۲٫ کتاب‌های صوتی ممکن است به ذهن ما کمک کند که داستان را بهتر تصور کند.

استفاده از تصاویر و عکس‌های واضح در لابلای صفحات کتاب‌ها، نوعی جادو ایجاد می‌کند. اما یک تحقیق علمی انجام شده توسط ژورنال یادگیری کلامی و رفتارهای کلامی نشان می‌دهد که مغز ما در واقع بیشتر زمانی که به یک داستان گوش می‌دهیم تصاویر معناداری ایجاد می کند؛ خیلی بیشتر از وقتی که در قالب سنتی کتاب می‌خوانیم. زیرا در زمان شنیدن ذهن ما مجال بیشتری برای خیال‌پردازی دارد و با تصاویری که خودمان در ذهنمان ساخته‌ایم بهتر می‌توانیم ارتباط برقرار کنیم.

۳٫ گوش دادن به کتابهای صوتی در مقایسه با خواندن کتاب، به ما کمک می‌کند تا معنای عمیق‌تری را به عبارات متصل کنیم.

نتایج تحقیقاتی در دانشگاه تگزاس نشان می‌دهد که وقتی یک شعر یا ضرب المثل را می‌شنویم احتمالاً ما این را به ضرب‌المثل‌های دیگری که معانی مشابهی دارند وصل می‌کنیم. اما وقتی همین ضرب المثل را می‌خوانیم، مغز ما عناصر تحت اللفظی را به جای آنهایی که به معنای عمیق‌تر آن کمک می‌کنند، انتخاب می کند و باعث می شود که ما این ضرب المثل را با ضرب المثل‌های مشابه مرتبط کنیم.
علاوه بر این از آنجا که در هنگام شنیدن کتاب صوتی نمی‌توانیم به راحتی به عقب برگردیم، ناخواسته مجبور می‌شویم معانی عمیق کتاب را سریعتر استخراج و درک کنیم.

۴- گوش دادن به یک داستان به جای تماشای آن می‌تواند عواطف ما را بیشتر تحریک کند.

طبق مطالعه‌ای در دانشگاه کالج لندن، مردم هنگام گوش دادن به یک رمان نسبت به تماشای یک فیلم اقتباسی، واکنش عاطفی‌تری دارند. وقتی ما به یک داستان گوش می‌دهیم، مغز ما مجبور است مطالب بیشتری مانند تصاویر را برای تحویل کلمات ایجاد کند. به همین دلیل تأثیر عمیق‌تری روی عواطف ما می‌گذارد و ذهن ما را بیشتر به واکنش و هیجان وامی‌دارد.

آخرین مطالب